Concursul Judeţean de Scrabble Multilingvistic EUROLEXIS
ediţia I, 11 mai 2013
Liceul Teoretic „Miron Costin” Iaşi
Coordonator proiect: prof. Oana Amariei-Hondrea
reportaj de Cătălin Caba
Ziua de 11 mai 2013 consemnează multiple premiere în istoria jocului de scrabble din România. Peste 120 de elevi de la liceele ieşene „Miron Costin” şi „Dimitrie Cantemir” au participat la un concurs de scrabble desfăşurat în limbile: română (gimnaziu şi liceu), engleză (gimnaziu şi liceu), franceză şi — în premieră în ţara noastră — spaniolă şi italiană.
Ştiam de dorinţa de concretizare a acestui proiect din toamna anului trecut, am citit şi anunţurile din presa locală şi tot nu reuşeam să înţeleg cum pot fi capacitaţi tinerii să participe la un concurs de scrabble şcolar în număr atât de mare, care ar fi formatul atractiv pentru o acţiune reuşită, cum pot fi evitate problemele inerente de organizare care apar mereu înaintea unui concurs al federaţiei, de exemplu.
Temerile mi-au fost spulberate în dimineaţa concursului, când am întâlnit-o pe doamna profesoară Oana Amariei-Hondrea de la Liceul Teoretic „Miron Costin” din Iaşi, cea care a avut ideea şi apoi a coordonat acest proiect şcolar. Experienţa lucrului la catedră, cu copiii, a ajutat-o pe doamna profesoară să compenseze lipsa unei practicări competiţionale a jocului de scrabble şi să găsească formatul adecvat pentru un concurs de iniţiere interesant şi antrenant. Astfel, proba aleasă a fost partida liberă, în formula cu 4 jucători. Tinerii au interacţionat astfel, dincolo de competiţia directă, participând împreună la calculul punctajelor sau la dezbaterea cuvintelor depuse, rezultând în final nişte grile care, chiar dacă nu au conţinut depuneri scrabble, au fost în cea mai mare parte corecte, cu multe cuvinte interesante. Înscrierile s-au făcut din timp, iar în dimineaţa concursului cele 7 săli de clasă aveau afişate listele concurenţilor şi poziţia fiecăruia la masă, alocată prin tragere la sorţi. De asemenea, fiecare sală a avut doi profesori coordonatori şi mai mulţi elevi care au ajutat la ţinerea evidenţei punctajelor sau la verificarea cuvintelor depuse. Mesele de joc şi scaunele erau pregătite, iar jocurile şi dicţionarele gata de concurs. Pe fiecare masă se afla o pagină cu o scurtă prezentare a regulamentului, foarte utilă pentru cei care luau pentru prima dată contact cu jocul de scrabble.
Mai erau câteva minute şi elevii îşi ocupau locurile stabilite, nerăbdători să înceapă căutarea cuvintelor. Am trecut din sală în sală încercând să aflu câţi din ei au mai jucat scrabble şi am aflat că pentru majoritatea era o premieră. În aceste condiţii, m-aş fi aşteptat să fie neînţelegeri legate de calculul punctajului sau modul de depunere, dar cu excepţia câtorva situaţii izolate în care am recalculat împreună cuvintele adiacente sau am dezbătut obligativitatea corectitudinii adiacentelor, nu au fost probleme deosebite. Am remarcat că jocurile folosite au fost adaptate pentru limbile spaniolă şi italiană şi chiar dacă tablele folosite nu au fost în toate cazurile cele omologate, important a fost că ele au fost identice pentru toţi participanţii la o secţiune, făra a crea diferenţe de punctaj între mese, iar la punctajele totale de la mesele cu număr mai mic de jucători s-a introdus un coeficient de corecţie la sfârşit pentru a se crea condiţii similare de concurs.
La ora fixată, zumzetul jetoanelor cu litere se răspândeşte în toate sălile de clasă şi încep să apară primele cuvinte: MAREA sau SCORIA, în italiană; RIOT sau HORSE, în engleză; BONNES în franceză; MANO sau DEJARA în spaniolă; ZVON în română. La franceză, un concurent deschide cu QUI, apoi se mai gândeşte puţin şi adaugă Z pentru QUIZ – 44 de puncte. Sunt interesat în special de concursurile de spaniolă şi italiană, unde cuvintele îmi dezvăluie o lume lingvistică nouă şi necunoscută mie. Nu am cum să le dau elevilor vreun sfat legat de balansarea literelor pe suport pentru formarea unor cuvinte mai lungi, cu toate acestea grilele se dezvoltă frumos. NIETOS, CASAR, LECHE, CIEGA, EXITO sunt prezente pe o grilă în spaniolă, iar BRUTTI, FETTA, MAGO, SCALA sau PRIMA pe o tablă în italiană. La franceză, AVOIR se prelungeşte în LAVOIR, iar REGALE, TENIR, FETES sau FONDU îşi găsesc loc pe tablă. Aici avem şi eleve care ajută la calcule şi verifică cuvintele. Coordonatoarea secţiunii, doamna profesoară Marcu, ne spune că elevii sunt încântaţi – “am găsit în dicţionar mai multe cuvinte interesante decât puteam afla la oră!”
Cei mai solicitaţi sunt elevii de gimnaziu, care participă la competiţia în limba română. Aici, deşi frecvenţa literelor este cea normală, tabla de joc se dovedeşte a fi diferită de cea normală, solicitând multiplicări cu 5 şi cu 10... Practic, o compunere pe această tablă înseamnă o multiplicare cu ... 1000! Aceasta este consecinţa lipsei jocurilor corespunzătoare de pe piaţă. Important este că spiritul jocului este păstrat nealterat, iar iniţierea – o reuşită! Remarcăm pe Vlad Leleu, care adună în final peste 1200 de puncte, urmat de Claudia Dumitraş, iar pe locul 3 (cu punctaje foarte apropiate) Andra Chirică şi Bianca Ciubotariu.
Din grupul jucătorilor de liceu în limba română, se detaşează Elena Bejan, secondată de Tatiana Constantinescu, ambele jucând la aceeaşi masă. Punctajele lor au fost superioare celorlalţi participanţi, arătând o vădită înclinaţie spre practicarea jocului de scrabble. Meritorie este şi comportarea Georgianei Agape şi a lui Vlad Gavrilaş, ocupanţii locului al 3-lea.
O fată veselă de clasa a VI-a, Ecaterina Blejuşcă, deşi depune Q în QUAT pentru numai 14 puncte —în loc de QAT triplat, de 72 de puncte, câştigă detaşat competiţia în limba engleză a juniorilor de gimnaziu, urmată de Radu Mihalache (locul 2), Alexandru Chirică şi Tudor Târnăveanu (locul 3, la egalitate).
La “seniorii” liceeni, Gică Leonte ocupă locul 1, urmat de Cosmin Stan şi Nicoleta Sava; însă am avut ocazia să văd mulţi tineri de viitor printre participanţi şi deja trebuie să privim acest colectiv de la Liceul Teoretic „Miron Costin” ca pe o pepinieră pentru jucătorii care vor alcătui nucleul campionatului de tineret în limba engleză şi care va da primii participanţi la campionatele mondiale de tineret din partea ţării noastre!
Secţiunea franceză a fost câştigată de Elena Hardon, urmată pe locul 2, la egalitate, de Ina Ţigănaş şi Adrian Dănilă. Pe locul 3 – Paul Cozmaniuc. Aici sugestia pentru următoarele ediţii este de a se încerca organizarea unei partide de duplicat tematic în limba franceză, eventual în perechi, în măsura în care se vor mai putea achiziţiona sau adapta jocuri — poate şi cu sprijinul F.R. Scrabble.
Salutăm pe primii câştigători ai unor competiţii de scrabble în limbile italiană şi spaniolă! Având în vedere popularitatea acestor limbi în ultimii ani, cred că exemplul poate fi urmat de alte competiţii similare, măcar la nivel şcolar dacă nu sub egida federaţiei noastre. Aşadar, Daniel Leon câştigă proba de italiană, urmat de Alexandru Luca şi Erik Melinte. Concursul în spaniolă este câştigat de Mirabela Baciu de la Liceul “Dimitrie Cantemir”, urmată de Ion Zagorodniuc şi Ionela Paraşciuc, ambii de la Liceul „Miron Costin”.
La festivitatea de premiere, desfăşurată în prezenţa doamnei Directoare, prof. Viorica Dobre, şi a profesorilor coordonatori ai activităţilor, din cadrul catedrelor de limba română şi de limbi străine de la Liceul Teoretic „Miron Costin”, s-au oferit câştigătorilor diplome şi cărţi din literatura limbii la care au concurat, precum şi diplome de participare tuturor concurenţilor. La sfârşit, participanţii au fost imortalizaţi în tradiţionala poză de grup.
Concursul Judeţean de Scrabble Multilingvistic EUROLEXIS – ediţia I – a fost, aşadar, o reuşită! Ediţia a II-a este preconizată să se desfăşoare în această toamnă, la sfârşitul lunii septembrie, când este ziua europeană a limbilor străine. Ca element de noutate, s-ar putea să participe şi elevi din ciclul primar (clasele a III-a şi a IV-a); de asemenea, se vor atrage participanţi de la mai multe unităţi şcolare din judeţ.
Las la urmă un element-cheie, fără de care acest concurs n-ar fi existat. Ideea şi implicarea doamnei profesoare Oana Amariei-Hondrea nu ar fi fost suficiente dacă toate catedrele didactice ale catedrelor de limba română şi de limbi străine, conducerea şcolii, elevii înşişi, nu ar fi aderat fără rezerve la efortul de susţinere a unui proiect unic în România, finanţat exclusiv din fonduri proprii! Acest proiect a avut doar girul Inspectoratului şcolar Judeţean Iaşi, nu şi finanţare! Cadrele didactice şi elevii au finanţat integral toate materialele necesare – jocuri, dicţionare, premii. Este un lucru extraordinar, care merită tot respectul şi aprecierea noastră, precum şi ajutorul logistic pentru ca apetitul pentru scrabble deschis cu această ocazie să se transforme într-o permanenţă la Liceul Teoretic „Miron Costin” din Iaşi, care poate deveni un liceu pilot pentru studierea jocului de scrabble ca materie opţională în cadrul programei şcolare.
Câţiva dintre elevii premiaţi
Câteva grile realizate (una pentru fiecare limbă)
Câteva dintre minunatele profesoare care i-au pregătit pe elevi (şi care au facut posibil acest eveniment)
Fotografie de grup, împreună cu reporterul (vicepreşedintele F.R. Scrabble, Cătălin Caba)
|