Federaţia Română de Scrabble

 

PARTIDA DE SCRABBLE PRIN CORESPONDENŢĂ pentru TINERET

– regulament adaptat* –

Partida de Scrabble prin corespondenţă este partida liberă între doi jucători care nu se află față în față, la aceeași masă de joc. Ei își transmit mutările prin orice mijloc de corespondență convenit (telefon, SMS, whatsapp, platforma de socializare, email etc. - sau chiar poștă clasică!).

La această partidă, arbitrul a stabilit dinainte ordinea în care literele întră în joc. Toate cele 100 de litere sunt aranjate într-un șir fix, din care jucătorii iau, rând pe rând, atâtea litere câte le sunt necesare pentru a-și completa "mâna" de 7 litere. Deci, în loc să extragă literele dintr-un sac, ei vor lua câte o "bucată" din șir, de la stânga la dreapta, începând cu prima litera disponibilă (nesubliniată). Niciunul nu are dreptul să "sară" peste vreo literă din bucata de șir care urmează la rând. La partida prin corespondență nu se pot schimba literele, odată luate.

Depunerile celor doi parteneri se notează pe o fișă de concurs, care conține tot ce este necesar:
- șirul de litere pe care se va juca,
- o grilă de control și
- un tabel de scoruri.

Iată un EXEMPLU de fișă pentru o partidă prin corespondenţă. În stânga se află șirul de litere și grila, iar în dreapta este tabelul de scoruri.

Cei doi parteneri au fiecare câte o copie a fișei. Cele două copii trebuie să fie completate identic, după fiecare mutare - de aceea, e bine să fie confruntate din când în când.

În afară de fișă, mai aveți nevoie de un creion roșu, unul albastru și unul negru, o gumă și o grilă de rezervă (o ciornă).

Ritmul în care se fac depunerile este flexibil, dar este bine să nu lăsați să treacă prea timp după ce ați primit depunerea partenerului. Altfel, riscați să uitați... În principiu, se socotește cam o depunere pe zi; iar, pentru întreaga partidă, 30 de zile. Dacă aveți o tabără sau o excursie etc. și nu puteți juca vreo câteva zile, este bine să vă anunțați partenerul, să nu aștepte degeaba răspunsul. Desigur, după ce vă întoarceți, încercați să grăbiți puțin ritmul, astfel încât să puteți termina partida până la 1 septembrie.

DESFĂŞURAREA PARTIDEI

Primul jucător la depunere – Jucătorul A (ROŞU) – ia din şir primele 7 litere (subliniate cu roşu).
Următoarele 7 litere (subliniate cu albastru) sunt ale partenerului său – Jucătorul B (ALBASTRU).

Jucătorul A procedează astfel:
- Formează un cuvânt din literele sale (marcate cu roșu), după regulile partidei libere.
- DUPĂ CE S-A HOTĂRÂT ce cuvânt să pună și în ce poziție, înscrie cuvântul pe grila de control.
- Taie cu o câte linie oblică, de pe bucata sa de șir, toate literele folosite la această depunere.
- Apoi "ia" din restul șirului primele litere nesubliniate (atâtea litere câte a depus pe grilă), subliniindu-le cu roșu.
- Completează jumătatea sa de formular, înscriind cu creionul: poziția, cuvântul, punctajul. În ultima rubrică, notează literele care i-au rămas (dacă i-au rămas) + cele pe care le-a luat din șir (astfel încât să aibă tot 7 litere în total).
- COMUNICĂ PARTENERULUI TOATE ACESTE DATE (depunerea, literele pentru turul următor), prin mijlocul de comunicare convenit cu acesta.

Iată cum arată fișa, după ce Jucătorul A a terminat prima depunere. El primise de la arbitru primele 7 litere din șir: INETCUV. Din această grupă, a format cuvântul VENIT, pe care l-a depus pe grilă la h4, obținând 40 p. A completat pe tabel: poziția, cuvântul și scorul. Apoi a tăiat din șir cele 5 litere folosite (I,N,E,T și V) și a subliniat cu roșu primele 5 litere disponibile din șir (ETMAN). În fine, a înscris pe tabel literele pentru turul următor: CU (rămase din grupa INETCUV) + ETMAN (luate din șir).

Apoi, i-a trimis partenerului său (Jucătorul B) un mesaj text:     Tur 1. H4 VENIT 40. CU+ETMAN
Apoi..., ia pauză o zi!

Jucătorul B procedează astfel:
- Notează pe grilă și pe formularul din fișă depunerea primită de la Jucătorul A (atenție, nu cumva să uitați asta!)
- Formează un cuvânt din literele sale (marcate cu albastru), după regulile partidei libere.
- DUPĂ CE S-A HOTĂRÂT ce cuvânt să pună și în ce poziție, înscrie cuvântul ales pe grila de control.
- Taie cu o câte linie oblică, de pe bucata sa de șir, toate literele folosite.
- Apoi "ia" din restul șirului primele litere nesubliniate cu roșu (atâtea litere câte a depus pe grilă), subliniindu-le cu albastru.
- Completează jumătatea sa de formular, înscriind cu creionul: poziția, cuvântul, punctajul. În ultima rubrică, notează literele care i-au rămas (dacă i-au rămas) + cele pe care le-a luat din șir (astfel încât să aibă tot 7 litere în total).
- COMUNICĂ PARTENERULUI TOATE ACESTE DATE (depunerea, literele pentru turul următor), prin mijlocul de comunicare convenit.

Iată cum arată fișa, după ce și Jucătorul B a terminat prima sa depunere. Ce a făcut el:
Mai întâi, a completat pe jumătatea din stânga a tabelului, la turul 1, ceea ce a primit de la partener: H4 VENIT 40. CU+ETMAN. A pus și cuvântul VENIT pe grilă, a tăiat cele 5 litere folosite de partener și a subliniat cu roșu literele luate de acesta: ETMAN.
Abia apoi, a căutat și el un cuvânt din literele sale, subliniate de arbitru cu albastru: RIVOTIP. A găsit cuvântul TIV, pe care l-a depus pe grilă la g5, obținând 39 p. A completat pe partea sa de tabel: poziția, cuvântul și scorul. Apoi a tăiat din șir cele 5 litere folosite de el (I,V și T) și a subliniat cu albastru primele 3 litere disponibile din șir (ESO). În fine, a înscris pe tabel literele pentru turul următor: ROIP (rămase din grupa RIVOTIP) + ESO (luate din șir).

Apoi, i-a trimis și el partenerului său (Jucătorul A) un mesaj text:     Tur 1. G5 TIV 39. ROIP+ESO
Apoi..., ia și el pauză o zi!

Este rândul lui A (ROȘU) să-și noteze depunerea comunicată de B (ALBASTRU), completând pe fișă și pe grilă și depunerea și literele acestuia. Apoi, cu literele sale, face o depunere - urmând aceiași pași ca mai sus... Și așa mai departe, până se termină șirul de litere.

Partida prin corespondență se încheie la fel ca partida liberă: jucătorul care-și termină literele și nu mai poate lua altele din șir încheie jocul. Valoarea literelor nedepuse de partener i se scade acestuia și i se adaugă jucătorului care a încheiat jocul.

Odată partida încheiată și cele două scoruri confirmate de parteneri, trimiteți o poză clară a fișei de concurs arbitrului: dna Claudia Mihai, email claudiamihai@hotmail.com, telefon/whatsapp 0727.453.894.

SFATURI

Ţineți-vă minte culoarea! Aceasta este stabilită de arbitru, la începutul partidei. Deci, sunteți ROŞU? Scrieți-vă numele în capul tabelului, la Jucătorul A. Sunteți ALBASTRU? Scrieți-vă numele în partea dreapta a tabelului, la Jucătorul B!

Este bine ca, pe parcursul partidei, să vă folosiți și de jocul fizic pe care-l aveți..., dar, mare atenție: să nu cumva să luați alte litere decât cele din șirul de pe fișă!

Este bine ca, înainte de a completa formularul, să folosiți întâi o foaie cu o grilă de rezervă (o ciornă), să vă notați acolo diversele cuvinte pe care le găsiți și să vă socotiți punctajele. Pe fișa de concurs veți scrie numai depunerea la care v-ați hotărât! Atenție și la notarea poziției; după ce ați trimis depunerea către partener, nu mai puteți modifica nimic fără acordul lui!

Dacă, în timpul partidei, ați constatat o greșeală, luați legătura cu partenerul și încercați să rezolvați situația în mod amical. Dacă greșeala e a partenerului, dați-i voie să-și corecteze depunerea; fiți înțelegător, poate veți avea mai târziu nevoie de înțelegerea lui! Dacă nu se poate să vă înțelegeți și aveți nevoie de o mediere, sunați arbitrul. În general, încercăm să evităm zerourile și să rezolvăm pașnic litigiile.

Ar fi bine ca, din când în când, să vă trimiteți unul altuia și o poză a fișei de concurs, pentru a fi siguri că jucați pe aceeași grilă...

Dacă partenerul nu vă trimite depunerea sa după 2 zile, sunați-l! Dacă nu răspunde la telefon sau la mesaje timp de 5 zile, sunați arbitrul. Poate partenerul a plecat în tabără, la mare, la bunici - și a uitat să vă anunțe...